U Splitu je 28. studenoga u organizaciji Ministarstva mora, prometa i infrastrukture održana konferencija na kojoj je uvodno predstavljen projekt izrade Nacionalnoga plan obalnog linijskog putničkog prometa. Među 60-ak sudionika našli su se i predstavnici brodara, jedinica lokalnih uprava i samouprava, luka i lučkih uprava. Prema riječima mr. sc. Maje Markovčić Kostelac, državne tajnice u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, potrebno je da svi zajednički promišljaju što se želi vidjeti i imati u narednom razdoblju. Tijekom otvorenja skupa naglasila je potrebu iskorištavanja novih tehnologija, odnosno alternativnih goriva i onoga što pomaže energetskoj učinkovitosti, kako bi se planiranjem operativnog programa mogla iskoristiti sredstva za obnovu flote. Gradit će se i dalje lučka infrastruktura s ciljem razvoja otoka, ali će se razvijati i flota, kako nacionalnog brodara tako i ostalih dionika linijskog prijevoza, na transparentan način. „Želimo stvoriti efikasan, učinkovit, ekonomski održiv i okolišno prihvatljiv, moderan sustav linijskog prijevoza, koji će potaknuti razvoj života na našim otocima, ali i razvoj gospodarstva u cijelosti" kazala je državna tajnica.
Projekt izrade Nacionalnog plana dobio je Pomorski fakultet u Rijeci. Voditelj projekta prof. dr. sc. Damir Zec u svojem je izlaganju kazao da će se tijekom izrade Nacionalnog plana obraditi skup podataka među kojima će biti i oni o otocima (demografski i gospodarski profil), brodovima (postojeće i nove tehnologije), lukama (prema tehnologijama prekrcaja i prometnim kapacitetima), prometnim uslugama (učestalost, trajanje udobnost i kvaliteta prijevoza)... Prikazat će se modeli upravljanja troškova sa stajališta države, stanovništva i gospodarstva, upravljanja onečišćenjem iz zraka, mora i kopna, upravljanje u izvanrednim okolnostima (u plovidbi, na otocima i u poslovanju). Obradit će se i multimodalnost prijevoza i digitalizacija od segmenata prodaje karata do pružanja lučkih uprava. Popis mjera i preporuka krajnji je proizvod koji će proizići u Nacionalnom planu budući je želja izraditi ekonomski održiv sustav nacionalnog obalnog linijskog prometa koji će omogućiti i podržati razvoj otoka. Nacionalnim planom utvrdit će se postojeće stanje obalnog linijskog prometa, minimalne uvjete prometnog povezivanja otoka, razmotrit će se mogućnosti razvoja te predložiti mjere i preporuke.Iz MMPI-a je naglašeno da u proces izrade Nacionalnog plana treba uključiti sve dionike pomorskog prometa, treba gledati i osluškivati želje lokalnih uprava i samouprava, stanovnika otoka, brodara, pa na osnovi prikupljenih podataka i prijedloga napraviti povezani strateški dokument iz kojega će proizići daljnje aktivnosti. Do sada je u projekt uključeno 30 do 40 ljudi. Dekan Pomorskog fakulteta u Rijeci prof. dr. sc. Alen Jugović najavio je daljnje razgovore kako bi se iskazale ideje i ciljevi, a sve da bi krajnji proizvod bio svima prihvatljiv.
Izrada Nacionalnog plana razvoja obalnog linijskog pomorskog prometa sufinancira se bespovratnim sredstvima putem Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020.“. Dokument će poslužiti i kao osnova za provedbu projekata u okviru Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija“ za razdoblje 2014. - 2020., kao i za programiranje u programskom razdoblju 2020. – 2027., a u sklopu kojeg će se osigurati financijska sredstva za provedbu svih mjera prepoznatih ovim Nacionalnim planom.
OPŠIRNIJE